www.alla4.swedisforum.net
hej!!!
detta medelande tyder på att du är inte medlem med oss i detta forumet eller så du är inte inloggat. var vänlig och bli inloggat elle om du tänker dig bli medlem så är vi tacksam för det
mvh

Join the forum, it's quick and easy

www.alla4.swedisforum.net
hej!!!
detta medelande tyder på att du är inte medlem med oss i detta forumet eller så du är inte inloggat. var vänlig och bli inloggat elle om du tänker dig bli medlem så är vi tacksam för det
mvh
www.alla4.swedisforum.net
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

allt som handlar om ungdomar


Du är inte inloggad. Vänligen logga in eller registrera dig

Barn blir tjockare av datorn

3 posters

Gå ner  Meddelande [Sida 1 av 1]

1Barn blir tjockare av datorn Empty Barn blir tjockare av datorn tis feb 09, 2010 11:05 pm

riyamz

riyamz
Admin
Admin

Publicerad: 2010-01-29

Barn blir tjockare av datorn 28s30-datamat-972__1123407l datamat I veckorna har föräldrarna Johan och Kristina Groth satt upp regler för hur mycket sönerna Andreas, Marcus och August får sitta framför datorn. Värre är det med helgerna.
Foto: LARS HEDELIN




Barn blir tjockare
av datorn


Sitter dina barn framför datorn hela tiden?
Då äter de också mycket mer godis än andra barn, visar en ny undersökning.
– Det är klart att det blir mycket skräpmat, säger Marcus Groth, 16.


Ju mer tid som barn tillbringar framför tv:n eller datorn desto mer snabbmat och sötsaker äter de. Det visar en kartläggning av 1 000 svenska barnfamiljer från Trygg-Hansa.

Helgerna en fälla

Syskonen Groth känner igen sig. På vardagarna är det reglerat hur mycket Marcus, 16, August, 14, och Andreas, 9, får sitta framför datorn och vad de äter. Då håller de sig sysselsatta med aktiviteter som fotboll och karate och hela familjen äter måltiderna tillsammans.
Men på helgerna blir det mycket tid framför datorn för syskonen Groth – och då är det lätt att det blir onyttig mat.
Undersökningen visar att hela 57 procent av barnen som tillbringar tre timmar eller mer om dagen vid tv:n eller datorn äter godis, kakor och snabbmat två till tre gånger i veckan. Barn som tillbringar max en timme framför tv:n eller datorn äter onyttigheter mindre än en gång i veckan.
Föräldrarnas ansvar

38 procent av föräldrarna till barn som tillbringar tre timmar eller mer framför datorn tycker också att deras barn är överviktigt.
Syskonen Groth tycker att det är bra att föräldrarna bryr sig och styr vad de äter och hur mycket de får sitta framför datorn.
– Som förälder har man ett stort ansvar för vad som serveras och finns hemma. Det är viktigt att ha ett bra alternativ till snabbmat och sötsaker, säger Gudmund Stintzing, barnläkare på Karolinska universitetssjukhuset.

https://alla4.swedishforum.net

2Barn blir tjockare av datorn Empty Sv: Barn blir tjockare av datorn ons feb 10, 2010 3:25 pm

OscarWilde

OscarWilde
duktig medlem
duktig medlem

Datorn skapar inte fetma.
Stillasittande och brist på socialt liv utanför datorn gör. scratch

Riyamz skrev:Undersökningen visar att hela 57 procent av barnen som tillbringar tre timmar eller mer om dagen vid tv:n eller datorn äter godis, kakor och snabbmat två till tre gånger i veckan. Barn som tillbringar max en timme framför tv:n eller datorn äter onyttigheter mindre än en gång i veckan.

100% av de som sitter <1h vid dator/tv äter skräpmat <1ggr/veckan
Det tror jag inte på


Allt med måtta.

3Barn blir tjockare av datorn Empty Sv: Barn blir tjockare av datorn ons feb 10, 2010 7:19 pm

riyamz

riyamz
Admin
Admin

Jag personligen sitter mycket vid dator nu pga mitt projekt och jag har gått up i vikt med 6 kilo sedan oktuber....

https://alla4.swedishforum.net

4Barn blir tjockare av datorn Empty Sv: Barn blir tjockare av datorn tor feb 11, 2010 12:36 am

OscarWilde

OscarWilde
duktig medlem
duktig medlem

riyamz skrev:Jag personligen sitter mycket vid dator nu pga mitt projekt och jag har gått up i vikt med 6 kilo sedan oktuber....

Jag personligen har suttit mer vid datorn det senaste halvåret och gått ner 3 kilo.

5Barn blir tjockare av datorn Empty Sv: Barn blir tjockare av datorn tor feb 11, 2010 5:41 pm

riyamz

riyamz
Admin
Admin

Hmmmmmmmmm. slutsats kan vi säga att det skiljer sig från person till person:)

https://alla4.swedishforum.net

6Barn blir tjockare av datorn Empty Sv: Barn blir tjockare av datorn fre feb 12, 2010 12:22 am

OscarWilde

OscarWilde
duktig medlem
duktig medlem

riyamz skrev:Hmmmmmmmmm. slutsats kan vi säga att det skiljer sig från person till person:)

PRECIS! Datorn är inte den avgörande faktorn. Jag har druckit mjölk sedan tidigt i mitt liv, och nu dricker jag alkohol ibland. Bara för det finns ett mindre samband betyder det inte att det är avgörande, utan att många har druckit mjölk och några dricker även alkohol... Samma sak med allt.

Socker är en helt annan femma dock.

7Barn blir tjockare av datorn Empty Sv: Barn blir tjockare av datorn fre feb 12, 2010 8:41 pm

riyamz

riyamz
Admin
Admin

tack för ditt inlägg. Jag kan inte sega vad som är rätt och fel det var en nyhet som kom på tidningen......

https://alla4.swedishforum.net

8Barn blir tjockare av datorn Empty Sv: Barn blir tjockare av datorn lör feb 27, 2010 6:30 pm

tja

tja
duktig medlem
duktig medlem

tack för ditt inlägg. Jag kan inte sega vad som är rätt och fel det var en nyhet som kom på tidningen..

sega stavas inte med e det stavas med ä säga Barn blir tjockare av datorn Icon_sad



Senast ändrad av tja den lör feb 27, 2010 10:03 pm, ändrad totalt 1 gång

9Barn blir tjockare av datorn Empty Sv: Barn blir tjockare av datorn lör feb 27, 2010 7:14 pm

OscarWilde

OscarWilde
duktig medlem
duktig medlem

tja skrev:sega stavas inte med e det stavas mes ä säga Sad

Med stavas inte med "s", det stavas med d; Med

10Barn blir tjockare av datorn Empty Sv: Barn blir tjockare av datorn lör feb 27, 2010 9:52 pm

tja

tja
duktig medlem
duktig medlem

OBS!!
Men s liger brevid d så jag tryckte utan att se om det e s eller d
sory

Sponsored content



Till överst på sidan  Meddelande [Sida 1 av 1]

Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet