www.alla4.swedisforum.net
hej!!!
detta medelande tyder på att du är inte medlem med oss i detta forumet eller så du är inte inloggat. var vänlig och bli inloggat elle om du tänker dig bli medlem så är vi tacksam för det
mvh

Join the forum, it's quick and easy

hej!!!
detta medelande tyder på att du är inte medlem med oss i detta forumet eller så du är inte inloggat. var vänlig och bli inloggat elle om du tänker dig bli medlem så är vi tacksam för det
mvh
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

allt som handlar om ungdomar

Du är inte inloggad. Vänligen logga in eller registrera dig

Svenskar + invandrare=1?

4 posters

Gå ner  Meddelande [Sida 1 av 1]

1Svenskar + invandrare=1? Empty Svenskar + invandrare=1? mån jan 25, 2010 4:46 pm

Ryam

ny börjare
ny börjare

Hej alla ungdomar!

Mitt namn är Ryam och jag är en av tre medlemmar i projektarbetsgruppen – vara med gruppen (VMG).

Vårt arbete handlar om att det inte ska finnas några splittringar mellan svenskar och invandrare i samhället, med andra ord att de är 1.

Vi i gruppen skulle behöva er hjälp genom att svara på enkla frågor samt att förklara era åsikter om kulturer, traditioner, m.m.

Frågorna är följande

Sverige är mångkulturellt samhälle, tycker du att du har bra kunskaper om dessa olika kulturer?

Tycker du att det är jämställt mellan dem i samhället?

Jag hoppas att ni kommer att kunna hjälpa oss. Jag och resten av gruppen kommer att göra vårt bästa för att vara en aktiv del i diskussionen och vi hoppas på ett trevligt samarbete.

M.V.H
Vara med-gruppen
Ryam, Andreas, Qamar

2Svenskar + invandrare=1? Empty Sv: Svenskar + invandrare=1? mån jan 25, 2010 6:15 pm

OscarWilde

OscarWilde
duktig medlem
duktig medlem

Som stuffwhitepeoplelike så galant uttrycker det tycker jag att yllesvenskar vill ta del och försöker ta del av exempelvis arabisk kultur men, eftersom de faktiskt är svenskar, inte vågar fullt ut.

Någonting som verkligen sticker ut för svenskar är att de är ganska välallmänbildade men tror sig veta mer än vad de faktiskt gör!

Svenskar känner till charonfrukt, Ramadan, Riyadh (om man har tur) och liknande men längre än så går de inte. Resten de "vet" om då t.ex. Saudi Arabien (eftersom jag nämnde staden) är det man läst i tidningar vilket ger en mycket orättvis allmän bild av landet och dess kultur.

Vår familj hade en diskution vid matbordet. Jihad kom på tal. Jag: "Det är fel, jihad betyder strävan, inte heligt krig". Han: "Va? Läser du inte tidningarna? Man kan ju läsa varje dag om muslimer som utropar jihad och spränger folk". Behöver jag nämna att han tror på allvar att alla Muslimer är extremister? Jag kan ju visa er den här grafen, kolla in terrorism.

Bild

Många svenskar känner en eller fler invandrare men få spenderar tid med dem.

Personligen är jag väldigt öppen för andra kulturer. Jag är säker i mina egna traditioner och andras kan bara komplettera mina egna

Men jämställt är det knappast. Tror att först om 200-300 år när alla gener blandats lite kan vi börja komma ifrån det här med rasism.

3Svenskar + invandrare=1? Empty Sv: Svenskar + invandrare=1? mån jan 25, 2010 7:57 pm

Andreas

Andreas
ny medlem
ny medlem

Jag förstår verkligen vad du menar.
Jag är själv svenska och trodde att jag hade rätt god kunskap om de olika kulturerna via tidningen och nyheterna precis som du beskriver innan jag och resten av gruppen startade detta arbete.

Jag har verkligen insett hur mycket jag inte har en susning om över huvud taget när det kommer till de andra kulturerna och även om jag nu förstår att jag har en hel del mer att lära är jag dålig på att ta kontakt med människor från andra kulturer för att lära mig mer eftersom jag är ändå så innesluten i det jag hört, samt att jag är allmänt dålig på att ta kontakt med folk, vilka de än är.

4Svenskar + invandrare=1? Empty Sv: Svenskar + invandrare=1? tis jan 26, 2010 12:34 am

Ryam

ny börjare
ny börjare

Jag håller med er om att de flesta människor (svenskar och invandrare) tror sig att de veta mer än vad de gör i verkligheten.

Alla vi behöver bättre kunskapar om alla andras kultur så att vi minskar missförståelse som kan uppstå vid olika situationer. Det bästa sättet att få bra kunskapar är att umgås och lär känna andra som var främmande människor för oss en gång i tiden, tycker jag.

När det gäller rasismen så tror jag att det har funnits och finns fortfarande, men det är vi ungdomar som kan förbättra samhället eftersom vi är en av de viktigaste delar i samhället. Vi har kanske förståelse för varandra mer än vad våra föräldrar kanske gör, och det är på grund av att de inte har levt på ett mångkulturellt samhälle som vi gör idag.

5Svenskar + invandrare=1? Empty Sv: Svenskar + invandrare=1? sön jan 31, 2010 11:30 am

Qamar

ny börjare
ny börjare

omg! diskutionen är helt död Smile)
oscar, andreas och ryam det ni skrev är helt rätt men jag undrar hur är det i praktiken ?
är vi verkligen lika med 1 ?
knappast
jag har aldrig varit bjuden till någon julfest !!! har vi bjudet någon hem hos oss när vi hade eid naaa
för att komma över detta situation måsta både invandrare och svanskar komma över sin stolthet om sin tradition eller kultur, iställt måste vi våga frråga när någon gör nåt vi inte förstå. vi borde svara när någon frågar oss om vårt tradition eller kultur.
det kan vara så att det är inte jämställt men varför ska man hålla tyst när man vet det?tystheten kommer aldrig och ändra något

6Svenskar + invandrare=1? Empty Sv: Svenskar + invandrare=1? ons feb 03, 2010 4:03 pm

Andreas

Andreas
ny medlem
ny medlem

Jo det är uppenbart att det finns stora splittringar i samhället mellan olika grupper av personer, inte bara mellan svenskar och invandrare utan även mellan de som vi svenskar drar över en kant och kallar invandrare.
Till påståendet om julfest och eid naaa kan jag bara svara på att det, i min mening, är en familjehögtid. Jag har t.ex. aldrig varit bjuden till någon av mina vänner över julen eller bjudit någon av dem mig över julen, kan vara jag som helt enkelt vuxit upp med att det är något man bara spenderar med sina närmaste. Å andra sidan sa Qamar julfest, vilket jag inte kan säga med säkerhet vad det skulle betyda. Själv har vi bara julmiddag i familjen, har aldrig varit med om en julfest men så tar jag det också väldigt lugnt med sådana aktiviteter.

Sen har jag klart inga direkta vänner som jag spenderar fritiden med som kommer från andra kulturer, utan det är bara när jag träffar mina klasskamrater i skolan som jag umgås med människor av andra kulturer. Jag vet faktiskt inte varför det är så, det kan vara så att jag bara inte hittat personer från andra kulturer som jag känner att jag passar in med, eller att jag vuxit upp med bara svenska vänner och fått min grundskoleutbildning i en i stort sätt svensk skola.

Sponsored content

Till överst på sidan  Meddelande [Sida 1 av 1]

Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet