www.alla4.swedisforum.net
hej!!!
detta medelande tyder på att du är inte medlem med oss i detta forumet eller så du är inte inloggat. var vänlig och bli inloggat elle om du tänker dig bli medlem så är vi tacksam för det
mvh

Join the forum, it's quick and easy

www.alla4.swedisforum.net
hej!!!
detta medelande tyder på att du är inte medlem med oss i detta forumet eller så du är inte inloggat. var vänlig och bli inloggat elle om du tänker dig bli medlem så är vi tacksam för det
mvh
www.alla4.swedisforum.net
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

allt som handlar om ungdomar


Du är inte inloggad. Vänligen logga in eller registrera dig

Nytt tävling(Text tävlingen).....

3 posters

Gå ner  Meddelande [Sida 1 av 1]

1Nytt tävling(Text tävlingen)..... Empty Nytt tävling(Text tävlingen)..... tor jan 21, 2010 6:10 pm

riyamz

riyamz
Admin
Admin

Hör upp alla4.swedishforum. nu ska vi börja med ett nytt TÄVLING.
Dett geller att skriva ett bra text. Texten kan vara om vad som häls och den ska innehålla 50ord elller kan vara mera.. Sedan röstar vi om vilket text var bäst.
1) första vinnare vinner 100poäng Nytt tävling(Text tävlingen)..... Pokal och detta ordningen..
2)Andra vinnare vinner 50 poäng och Nytt tävling(Text tävlingen)..... Star detta som ordning.
3) vinnare vinner 25 poäng och Nytt tävling(Text tävlingen)..... Swarovski-hviezda-28mm detta.
Från och med idag börjar tävlingen...
Lycka till allihopa..
Riyamz

https://alla4.swedishforum.net

2Nytt tävling(Text tävlingen)..... Empty Sv: Nytt tävling(Text tävlingen)..... ons jan 27, 2010 1:24 am

OscarWilde

OscarWilde
duktig medlem
duktig medlem

Fysik existerar inte!


Vi vet alla att fysik kan vara mycket svårt. Detta helt enkelt eftersom det är en extravagant lögn, konstruerad med enda syfte att förvirra oss! Läs vidare och få reda på den mörka sanningen du aldrig kände till om gnomvärlden.

Nytt tävling(Text tävlingen)..... Agnome
Gnomfysik

Elektricitet

Inuti kablar finns det hundratals minignomer som "highfive"ar varandra och springer runt för att utbyta meddelanden. Detta utbyte av information får saker att fungera, exampli gratia gnomerna i eluttaget säger till gnomerna i sladden, som säger till gnomerna i (t.ex.) en vattenkokare att börja prutta intensivt för att få vattnet börja koka.


Atomer

Atomer är i verkligheten minismå gnomer som alla håller varandra i händer och fötter etc. för att bilda ett komplicerat nät av vilket nästan allt i universum är uppbyggt av. Radioaktivitet sker när en rebellgnom blir utkastad av sina vänner från sin struktur. Kommer denna rebellgnom i kontakt med andra gnomer kommer han bjuda dem på öl för att bli accepterad.


Aggregationstillstånd

En fast materia är ett tätare nät av gnomer som alla håller händer, hattar och ben. Värme (se energi) får gnomer att bli väldigt kittliga. Då tappar de hopplöst greppet om sina grannar och flyter ut till en, för det mänskliga sinnet, vätska. När gnomer blir så kittlade att de blir röda av skratt då de inte kan hålla i varandra alls och flyter ut i grupper av en eller mer. Vi förnimmer detta som en gas. Ibland blir gnomer så pass kittlade att de tar fyr av skratt. Detta är vad vi kallar plasma.

Metalliska gnomer tycker om att ha "flash mob" lekar där man ger varandra bitchslaps. Gnomer blir så snurriga av detta att de blir osäkra på om de andra som han eller (om det finns flera kön bland gnomer) hon är i kontakt med. Sådana gnomer, som man enkelt kan föreställa sig , blir lätt medtagna av heavy metal musik. I vissa situationer medans de formar vätskor, av anledningar man gnomfysiker fortfarande inte kan förklara (fast några toppgnomfysiker hävdar att det bara är en ursäkt för förspel) blir gnomer outhärdligt kalla. Då bullar de alla upp med tjocka täcken och myser tätt tillsammans och bildar is. I vissa kolloider såsom mjölk eller lim är mycket förklarbara: Kolloidiska gnomer har en svaghet för JellO och liknande geléaktiga, fettiga maträtter; supergnominnehåll (se nedan) i sånt godis är överdrivet högt så att de som äter dem också blir feta och geléaktiga dem med.


Gravitation

Som du säkert märkt gillar gnomer marken. Alla gnomer söker sig till marken vilket vi enligt allmän gnomteori kallar för gravitation. Gnomer kastar lassorep (se strängteori) som är osynliga för det mänskliga ögat mot marken. Dessa rep fäster mot osynliga krokar och tillåter biffiga gnomer dra ner sig mot terra firma. Gnomgravitationskraft är minimal långt ifrån planeter (id est rymden) eftersom inga kända gnomer har lasson med tillräcklig längd. Istället erfarar alla kroppar gnomgravitationskrafter från varandra vilket mycket enkelt är eftersom gnomer, för att säga det milt, sociala varelser som praktiskt taget uppfann vad de kallar "hearty party". Gnomer som dygnar ger upphov till gravitationsvågor.


Ljus

Om du tänker steget extra är det rätt enkelt faktiskt. Våra ögon består av gnomer som kan se vilken färg andra gnomer i ett material, såsom ett bord, har på sina hattar. Då "highfive"ar de gnomer i våra optiska nerver hela vägen upp till hjärnan där de berättar för hjärngnomerna vad de sett. Detta får oss att tro att vi sett ett objekt när det i själva verket bara är gnomer.


Antimateria

Detta är lite mer komplicerat. Det finns onda antignomer. Dessa är vad antmateria består av. Punkt.


Energi

Alla typer av energi förmedlas genom gnomer. Värme är bara gnomer som gnuggar mot andra gnomer. Potentiell energi är när gnomer inte vill bli separerade (se gravitation). Kintetisk energi är gnomer i rörelse. Energi försvinner aldrig så fundamentala gnomer (se nedan) förflyttas endast och kan inte bli skapade eller förstörda. Energi från fission kommer från när man gör en hypergnom väldigt arg, och när han blir tillräckligt arg exploderar han, vilket orsakar en enorm explosion. Men gnomer är också väldigt godhjärtade så detta händer aldrig. Kärnkraft är en lögn.


Ekognomi

Om man frågade underklädesgnomer skulle de säga att det finns tre enkla steg för att bli rik.

Fas 1: Stjäl underkläder
Fas 2: ???
Fas 3: Vinst!



Supergnomer och Hypergnomer

Så vad består gnomer av? Inte är de väl i botten av allt liv, universum och 42?

De är i själva verket uppbygda av miljarder mindre gnomer kända som Supergnomer. Supergnomer är i sin tur uppbyggda av miljarder ännu mindre gnomer vilka är kända som Hypergnomer. Hypergnomer är de fundamentala blocken i allt, även om ingen, för att vara helt ärlig, kan vara helt säker. Minst av alla gnomer själva.

Nytt tävling(Text tävlingen)..... Genome2
Bilder såsom denna kan endast skapas av gnomer med jeans

Källor:

http://www.gnomesondope.com/gnome-physics/ 26 januari 2010
http://nataliehatch.blogspot.com/2008/12/gnome-physics.html 26 januari 2010
http://sv.wikipedia.org/wiki/Jell-O 26 januari 2010
http://sv.wikipedia.org/wiki/Kolloid 26 januari 2010
http://sv.wikipedia.org/wiki/Flash_mob 26 januari 2010
http://sv.wikipedia.org/wiki/Str%C3%A4ngteori 26 januari 2010

3Nytt tävling(Text tävlingen)..... Empty Sv: Nytt tävling(Text tävlingen)..... sön jan 31, 2010 5:47 pm

tja

tja
duktig medlem
duktig medlem

Haflinger


Nytt tävling(Text tävlingen)..... Haflingerny ]Bergsbyn Hafling i Tyrolen har gett haflingern dess namn. Rasen dokumenterades första gången på 1870-talet men konstverk i området visar att de speciella, fuxfärgade hästarna fanns redan i början av 1800-talet. Byn Hafling tillhörde från början Österrike men övergick till Italien vid första världskrigets slut. Rasen bildades genom att man korsade österrikiska bergsston med en hingst som delvis var arabiskt fullblod. Haflingerhästarna användes förr huvudsakligen som packhästar i bergsområden men är numera populära både för ridning och körning. De är lättfödda och det är vanligt att de blir över trettio år gamla

4Nytt tävling(Text tävlingen)..... Empty Sv: Nytt tävling(Text tävlingen)..... sön jan 31, 2010 6:37 pm

OscarWilde

OscarWilde
duktig medlem
duktig medlem

tja skrev:Haflinger


Nytt tävling(Text tävlingen)..... Haflingerny ]Bergsbyn Hafling i Tyrolen har gett haflingern dess namn. Rasen dokumenterades första gången på 1870-talet men konstverk i området visar att de speciella, fuxfärgade hästarna fanns redan i början av 1800-talet. Byn Hafling tillhörde från början Österrike men övergick till Italien vid första världskrigets slut. Rasen bildades genom att man korsade österrikiska bergsston med en hingst som delvis var arabiskt fullblod. Haflingerhästarna användes förr huvudsakligen som packhästar i bergsområden men är numera populära både för ridning och körning. De är lättfödda och det är vanligt att de blir över trettio år gamla


Jag trodde vi skulle skriva en text, inte kopiera en...

5Nytt tävling(Text tävlingen)..... Empty Sv: Nytt tävling(Text tävlingen)..... sön jan 31, 2010 7:16 pm

riyamz

riyamz
Admin
Admin

de e sant ni ska skriva själva inte kopiera!!!!

https://alla4.swedishforum.net

6Nytt tävling(Text tävlingen)..... Empty Sv: Nytt tävling(Text tävlingen)..... tis feb 02, 2010 11:06 pm

tja

tja
duktig medlem
duktig medlem

jag har ej kopierat den!!!!!!!!!!!!!!

7Nytt tävling(Text tävlingen)..... Empty Sv: Nytt tävling(Text tävlingen)..... tis feb 02, 2010 11:08 pm

tja

tja
duktig medlem
duktig medlem

oscarwilde du har kopierat din text

8Nytt tävling(Text tävlingen)..... Empty Sv: Nytt tävling(Text tävlingen)..... sön feb 07, 2010 10:00 pm

OscarWilde

OscarWilde
duktig medlem
duktig medlem

tja skrev:oscarwilde du har kopierat din text

Nytt tävling(Text tävlingen)..... 1264928628957

FEL, jag har översatt den, samt lade in lite egna saker. Det tog lite över en timme.



tja skrev:jag har ej kopierat den!!!!!!!!!!!!!!

http://www.polluxklubben.se/artiklar/haflinger-article80396-2607.html

Bevis..

Nytt tävling(Text tävlingen)..... 1264808295853

9Nytt tävling(Text tävlingen)..... Empty Sv: Nytt tävling(Text tävlingen)..... mån feb 08, 2010 5:18 pm

tja

tja
duktig medlem
duktig medlem

Du jag har tagit den från pollux hemsida men jag har ej kopierat den jag har ändrat mycket på texten... <>< :}

10Nytt tävling(Text tävlingen)..... Empty Sv: Nytt tävling(Text tävlingen)..... mån feb 08, 2010 7:53 pm

OscarWilde

OscarWilde
duktig medlem
duktig medlem

tja skrev:Du jag har tagit den från pollux hemsida men jag har ej kopierat den jag har ändrat mycket på texten... <>< :}

Vad du skrev:
Bergsbyn Hafling i Tyrolen har gett haflingern dess namn. Rasen dokumenterades första gången på 1870-talet men konstverk i området visar att de speciella, fuxfärgade hästarna fanns redan i början av 1800-talet. Byn Hafling tillhörde från början Österrike men övergick till Italien vid första världskrigets slut. Rasen bildades genom att man korsade österrikiska bergsston med en hingst som delvis var arabiskt fullblod. Haflingerhästarna användes förr huvudsakligen som packhästar i bergsområden men är numera populära både för ridning och körning. De är lättfödda och det är vanligt att de blir över trettio år gamla


Vad det står på hemsidan: http://www.polluxklubben.se/artiklar/haflinger-article80396-2607.html
Bergsbyn Hafling i Tyrolen har gett haflingern dess namn. Rasen dokumenterades första gången på 1870-talet men konstverk i området visar att de speciella, fuxfärgade hästarna fanns redan i början av 1800-talet. Byn Hafling tillhörde från början Österrike men övergick till Italien vid första världskrigets slut. Rasen bildades genom att man korsade österrikiska bergsston med en hingst som delvis var arabiskt fullblod. Haflingerhästarna användes förr huvudsakligen som packhästar i bergsområden men är numera populära både för ridning och körning. De är lättfödda och det är vanligt att de blir över trettio år gamla.



Exakt vad är det som du ändrat? När jag läser står det exakt samma sak.

Nytt tävling(Text tävlingen)..... 1263667299227



Senast ändrad av OscarWilde den mån feb 08, 2010 10:12 pm, ändrad totalt 3 gånger

11Nytt tävling(Text tävlingen)..... Empty Sv: Nytt tävling(Text tävlingen)..... mån feb 08, 2010 8:44 pm

riyamz

riyamz
Admin
Admin

Ni behöver inte vara så mot varandra hur som helst finns priser för 1:an 2:an 3:e.

https://alla4.swedishforum.net

12Nytt tävling(Text tävlingen)..... Empty Sv: Nytt tävling(Text tävlingen)..... mån feb 08, 2010 9:46 pm

tja

tja
duktig medlem
duktig medlem

JAG ÄR EJ MOT HAN .........

13Nytt tävling(Text tävlingen)..... Empty Sv: Nytt tävling(Text tävlingen)..... mån feb 08, 2010 9:51 pm

tja

tja
duktig medlem
duktig medlem

JOHO JAG HAR ÄNDRAT

DU KANSKE INTE KPOIERADE TEXTEN FRON POLLUX HEMSIDA DU KOPIERAT DE SOM JAG HAR SKRIVIT .....

OSCAR JAG TÄNKER EJ PRATA OM DET HÄRA MERA... Smile

14Nytt tävling(Text tävlingen)..... Empty Sv: Nytt tävling(Text tävlingen)..... mån feb 08, 2010 9:57 pm

tja

tja
duktig medlem
duktig medlem

JAG TÄNKER SKRIVA NYTT TEXT SOM JAG EJ SKA KOLA PÅ NON HEMSIDA !!!!!

15Nytt tävling(Text tävlingen)..... Empty Sv: Nytt tävling(Text tävlingen)..... mån feb 08, 2010 10:10 pm

OscarWilde

OscarWilde
duktig medlem
duktig medlem

tja skrev:DU KANSKE INTE KPOIERADE TEXTEN FRON POLLUX HEMSIDA DU KOPIERAT DE SOM JAG HAR SKRIVIT

Hallå, jag bifogade en länk!. Du kan ju i alla fall erkänna ditt misstag...

16Nytt tävling(Text tävlingen)..... Empty Sv: Nytt tävling(Text tävlingen)..... tis feb 09, 2010 6:48 pm

tja

tja
duktig medlem
duktig medlem

Hej
mer än halva har jag kopierat och nästan halva har jag skrivit själv Smile









Nytt tävling(Text tävlingen)..... SolSolar och stjärnor


En sol är egentligen en sorts stjärna. Stjärnorna är enorma brinnande gasklot. De rör sig också i rymden och klumpar ihop sig i grupper om miljoners miljarder. Sådana stjärnhopar kallas galaxer. Den galax som har jordens solsystem i sig kallar vi för Vintergatan. Den kan man se på stjärnhimlen som ett suddigt ljust band.

Asteroider


Det finns stora stenblock som far omkring i rymden. Dessa stenblock kallas asteroider. Då de träffar på en planet med atmosfär, till exempel Jorden, störtar de och brinner upp. Ibland landar de hela och bildar vid nedslaget stora hål i marken - kratrar. Vår måne har träffats av en mängd stenklumpar och är alldeles ärrig av kratrar. Ibland klumpar asteroiderna ihop sig och bildar stora bälten.
Nytt tävling(Text tävlingen)..... KometKometer


Kometer liknar asteroider, men snurrar liksom planeterna i en bana runt en sol. Kometens bana är alltid oval och mycket stor. Därför dröjer det länge mellan gångerna då den kommer i närheten av solen och den blir synlig på stjärnhimlen.
Tankeresa


Det är obegripligt stora avstånd mellan de olika föremålen i rymden. När forskarna skickar ut rymdsonder till olika planeter i vårt solsystem brukar det ta flera år innan sonden kommer fram.
Man räknar med att en resa med ett bemannat raket-rymdskepp till planeten Mars skulle kunna ta allt från 1,5 till 3 år. Ändå kan man tycka att vårt solsystem inte verkar så stort.
Ett modernt passagerarflygplan har en medelhastighet av 1000 km/tim, vilket ju låter ruskigt snabbt. Men skulle man resa så här till vår närmaste galax-granne, Andromedagalaxen, skulle resan ta två biljoner år!
Nytt tävling(Text tävlingen)..... En_biljonEn biljon är tusen miljarder. En miljard = tusen miljoner. Om man skulle räkna till en miljard och säga en siffra varje sekund, skulle det ta 30 år - om man INTE äter, sover eller pausar. Att räkna till en biljon skulle ta ungefär 30 000 år
.







Nytt tävling(Text tävlingen)..... Gammal_kartaStjärnor i historien


Vi vet inte hur gammal konsten att hitta stjärnbilder är, men troligen fanns den redan under stenåldern.
Stjärnbilderna är figurer som man kan tycka sig se om man knyter ihop olika stjärnor, ungefär som moln på himlen kan tyckas ta olika bekanta former.
Nytt tävling(Text tävlingen)..... VikingarOlika bilder hos olika folk


De stjärnbilder vi har på himlen idag kommer från den grekiska mytologin, med dess hjältar, gudar och monster.
Men även vikingarna hade sina stjärnbilder. Man sade att himlen var insidan av jätten Ymers skalle. Urgudarna Oden, Vile och Ve hade dräpt jätten i tidens början och skapat världsalltet av hans kropp. Stjärnorna var gnistor från eldens eviga rike, Muspelheim.
De tre stjärnorna i Orions stjärnbild kallades av vikingarna för fiskarna. Stjärnbilden Oxen blev i vikingarnas ögon Fenrisulvens enorma huvud och gap. Karlavagnen, Stora björn, kallades ofta Odens vagn och Lilla björn kvinnovagnen.
Även samerna gjorde sina egna figurer på himlen. Störst av deras stjärnbilder var Sarvva, älgen. Han förföljs av Fávdna, jägaren, vars båge utgör en del av Karlavagnen. Stjärnhopen plejaderna var för samerna Roavggut, kalvjorden och hade stor betydelse för de som spådde väder.
Nytt tävling(Text tävlingen)..... Algen

Stjärnbilderna har alltid haft en praktisk betydelse. Förutom en magisk innebörd, som till exempel för samerna, har resande folk använt dem för att hitta rätt. Vikingarna hade stor nytta av stjärnbilderna när de navigerade till sjöss.
Om du klickar på "Stjärnbildernas sagor" får du veta mer om några av historierna bakom bilderna vi brukar tala om idag.





Hur började det?







Nytt tävling(Text tävlingen)..... Aldrin

Så länge människan har sett stjärnorna har hon antagligen drömt om att kunna besöka dem. Men det var inte förrän 1957 som vi tog det första klivet mot att förverkliga den drömmen.
Då skickade Sovjetunionen upp rymdsonden Sputnik 1 i en bana runt jorden. Människan trädde in i den så kallade "Rymdåldern", den del i vår historia då vi för första gången kom att kliva utanför vår planet.
Det blev en kapplöpning mellan de två stormakterna USA och Sovjetunionen. Kampen handlade om vem som först hann skicka upp sina olika apparater i rymden och så småningom även en människa.
Sovjet låg alltid ett litet steg före tills USA 1969 lyckades skicka en grupp män till månen. Numera samarbetar många nationer eftersom det är otroligt dyrt att bygga utrustning och farkoster till rymdfärder.
Man har byggt rymdstationer som är forskningslaboratorium i rymden. Teleskop har skickats upp ovanför atmosfären för att ta bättre bilder av rymden. Tidigare farliga engångs-raketer som användes till resorna har ersatts med rymdfärjan, ett rymdskepp som både kan starta och landa flera gånger. Och det slutar inte där, det finns många planer på hur rymdforskningen kan utvecklas i framtiden.





17Nytt tävling(Text tävlingen)..... Empty Sv: Nytt tävling(Text tävlingen)..... tis feb 09, 2010 8:44 pm

OscarWilde

OscarWilde
duktig medlem
duktig medlem

tja skrev:Hej
mer än halva har jag kopierat och nästan halva har jag skrivit själv Smile

Nu ljuger du rakt upp och ner! Visserligen har du lagt ner mer tid på att koda det men inte ett ord har du skrivit själv.

Här är dina källor, eftersom du inte bifogade det själv. Vartenda ord du lade upp står här.
http://www.ungafakta.se/stjarnorplaneter/borja/vad.asp
http://www.ungafakta.se/stjarnorplaneter/stjarnbilder/historien.asp
http://www.ungafakta.se/stjarnorplaneter/rymdfard/hur.asp

18Nytt tävling(Text tävlingen)..... Empty Sv: Nytt tävling(Text tävlingen)..... tis feb 09, 2010 9:51 pm

riyamz

riyamz
Admin
Admin

Jag förstår inte riktig varför ni är taskiga mot varan. Jag är tvungen att låsa detta ämnet för att inte det ska bli mera problem. Vi kan ha röstning mella Tja och oscar på vem som är etta. Det spelar nu inget roll vem som har kopierat eller skrivit själv det recker med att man har lakt tid på själva ämnet.
MVH riyamz

https://alla4.swedishforum.net

Sponsored content



Till överst på sidan  Meddelande [Sida 1 av 1]

Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet