www.alla4.swedisforum.net
hej!!!
detta medelande tyder på att du är inte medlem med oss i detta forumet eller så du är inte inloggat. var vänlig och bli inloggat elle om du tänker dig bli medlem så är vi tacksam för det
mvh

Join the forum, it's quick and easy

hej!!!
detta medelande tyder på att du är inte medlem med oss i detta forumet eller så du är inte inloggat. var vänlig och bli inloggat elle om du tänker dig bli medlem så är vi tacksam för det
mvh
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

allt som handlar om ungdomar

Du är inte inloggad. Vänligen logga in eller registrera dig

Gud är oändligt god?

4 posters

Gå ner  Meddelande [Sida 1 av 1]

1Gud är oändligt god? Empty Gud är oändligt god? ons jan 13, 2010 11:49 pm

Caroline Hansson

ny medlem
ny medlem

Gud är allvetande och oändligt god. Eller?
En oändligt god Gud ska kunna välja gott eller ont, men alltid välja det goda.
Varför finns det naturkatastrofer och fatala sjukdomar som dödar
miljontals människor när Gud, som är oändligt god, slutligt ansvarig?
Nå, Gud måste veta att det finns ondska i världen, annars är han inte
allvetande.
Om Gud vet om det, men är oförmögen att göra något åt det, då är han
inte allsmäktig.
Om Gud vet om det, är förmögen att göra något åt det, men gör trots det
inget åt det, då är han inte oändligt god.

Disskutera ^^

2Gud är oändligt god? Empty Sv: Gud är oändligt god? sön jan 17, 2010 3:27 pm

riyamz

riyamz
Admin
Admin

Gud kan inte vara ond. Han är de snällaste eller godaste som finns över allt. Man kan se de genom att han har skapat allt till oss och till vårt bästa. Han skapa ögon öron solen månen allt som vi behöver. Och allt är skapat perfekt. Jag anser att han kan allt om allt som händer. Ex. När det händer ett katastrof då vet han om det och det är han som bestämmer när saker och ting ska hända. Med han stoppar inte det pga. att han har sina själ. Alltså en pappa kan alldrig hata sina barn. Men när de gör något dålig då strafar han dem inte förat han hatar de utan förat han vill att de ska göra de goda och inte vara dåliga mäniskor. Detta geller even gud han hatar inte oss men han straffar oss för ett viss själ. Typ när jordbevning händer, några dör och andra blir sjuka, för de som dog kanske döden var ett bra sak för de att de ska slipa allt lidandet i livet. Och de som blev sjuka kanske de var onda människor och tänkte inte på andra. Och gur gjorde att de blir sjuka så att de ska känna hur de andra har det! Vi kan se genom gamla religions historia, Typ Mose när han gick vid havet han och hans anhängare kunde fly men de andra drunknade. Varför drunknade de? Jo för de var onda. Men abraham var god..Gud strafade de som var alltid onda. Men för de goda var straffen ett fred, eller Mercy.
Som vi respekterar våra föräldrar och gör de dem vill av oss och vill alltid deras bästa, Måste vi vara likadan med gud Eftersom han som har skapat oss.....
När man får ett present av någon so tackar man dem, Men varför tackar man inte gud När han gav oss så mycket????[Han gav oss mamma opch pappa, han gav oss ögon för att se och öron för att höra, Han gav oss händer för att skriva med och föter för att gå, han gav oss syre för att andas och solen som sken. Varför tacar vi inte honom? Han förkänar verkligen vår tack och respekt))
Riyamz

Senast ändrad av riyamz den mån jan 25, 2010 11:08 am, ändrad totalt 1 gång

https://alla4.swedishforum.net

3Gud är oändligt god? Empty Sv: Gud är oändligt god? tis jan 19, 2010 2:23 am

Caroline Hansson

ny medlem
ny medlem

"Allt han har skapat är pertfekt"
– kan jag inte hålla med om, det finns många sakor som man hade
kunnat förbättra på människokroppen. Våra ögon och öronon har
bland annat ett antal fel som blinda fläcken för våra ögon.

Jag förstår vad du menar med att han
vill vi ska välja att göra gott istället för ont, och straffa de
som gör ont. Det finns ett par problem med detta:
1. Det är inte
alltid att onda straffas, det händer att människor som lever sitt
liv för att hjälpa andra drabbas av en dödlig sjukdom/dör i en
naturkatastrof
2. Om nu gud vill att vi ska vara goda, varför gör
han inte oss det bara? Varför ge oss ett alternativ B men om vi
väljer detta så blir vi straffade? Hade det inte bara räckt med
alternativ A, vara god?

När du kommer in på ämnet som
religiösa historier, sagan om Noah och hans ark.
Gud dödade ALLA på hela jorden
förutom Noahs familj och massa djur som fick plats på arken, var
inte det lite extremt, var verkligen Alla onda på hela jorden?

En annan sak på tal om hela skrifter.
Bör man inte följa dessa?
Om gamla/nya testamentet är guds ord då bör man ju följa allt som
står där i angående hur man skall leva. "Leviticus,
Chapter 20:9

For every one that curseth his father or
his mother shall surely be put to death: he hath cursed his father or
his mother; his blood shall be upon him.
" Men varför
följer man inte sådant?

Om det är upp till en själv vad man
ska tro på och följa i gamla/nya testamentet vad är det då som
säger att någonting stämmer där alls?

4Gud är oändligt god? Empty Sv: Gud är oändligt god? sön jan 24, 2010 10:34 pm

OscarWilde

OscarWilde
duktig medlem
duktig medlem

Caroline Hansson skrev:Gud är allvetande och oändligt god. Eller?

Du menar teodicéproblemet?

Gud är oändligt god? Motivationalatheists

riyamz skrev:Man kan se de genom att han har skapat allt till oss och till vårt bästa.

Skapat allt till oss och vårt bästa? Vad säger du då om gifter, droger och farliga djur?

riyamz skrev:Och allt är skapat perfekt.

Åsikt. Jag tycker inte allt är perfekt...

riyamz skrev:Jag anser att han kan allt om allt som händer. Ex. När det händer ett katastrof då vet han om det och det är han som bestämmer när saker och ting ska hända. Med han stoppar inte det pga. att han har sina själ.

Och vilka skäl skulle detta vara? Problemet är ju att om en gud ska vara allsmäktig gäller det inte bara att måste kunna stoppa det utan han måste vara den som orsakat det också.

riyamz skrev:Alltså en pappa kan alldrig hata sina barn. Men när de gör något dålig då strafar han dem inte förat han hatar de utan förat han vill att de ska göra de goda och inte vara dåliga mäniskor.

Problemet är ju bara att gud inte straffar dem som förtjänar det utan straffar istället oskyldiga barn och vuxna i bl.a. Afrika, Haiti och Thailand.

riyamz skrev:Typ när jordbevning händer, några dör och andra blir sjuka, för de som dog kanske döden var ett bra sak för de att de ska slipa allt lidandet i livet.

Problemet ligger ju i att gud gjorde dem sjuka från början. Det finns en teori om att Gud favoriserat västvärlden eftersom Gud är en kristen Gud. Betyder det att det som Gud gör mot "resten" är korrekt?

Fråga de som lever skitliv i Afrika följande fråga:
"Vill du leva ett skitliv eller hellre dö direkt?"

De flesta kommer nog välja att leva det liv de fått över att dö, eftersom de faktiskt inte aktivt tar självmord. Ska då Gud ta det ifrån dem trots deras vilja?

riyamz skrev:Typ abraham när han gick vid havet han och hans anhängare kunde fly men de andra drunknade. Varför drunknade de? Jo för de var onda. Men abraham var god..Gud strafade de som var alltid onda.

Abaham och havet..? Du menar Moses när han korsade röda havet med sina judiska anhängare?

Gud dödade tusentals oskyldiga människor (inklusive barn)OCH djur för att få faraon att låta det judiska folket gå. Varför kunde han inte uppenbarat sig för faraon eller påverkat honom på annat sätt så att tusentals oskyldiga, inklusive barn, slapp dö?

För att Gud verkar i mystiska, outgrundliga, hemskt grymma, ineffektiva metoder.

riyamz skrev:Som vi respekterar våra föräldrar och gör de dem vill av oss och vill alltid deras bästa, Måste vi vara likadan med gud Eftersom han som har skapat oss...

Förstår inte riktigt vad du menar eftersom det finns miljontals olämpliga föräldrar som bl.a. mördar sina små kinesflickor, utnyttjar dem sexuellt eller faktiskt säljer dem som slavar!

Nä. Om det finns en Gud förtjänar han inte min respekt.

OM han skapat människan, en intelligent och medveten varelse så kan han inte behandla oss som objekt som han, enligt Riamz, gör.

5Gud är oändligt god? Empty Sv: Gud är oändligt god? mån jan 25, 2010 2:16 am

Caroline Hansson

ny medlem
ny medlem

Du menar teodicéproblemet?
Mmyes, då delikat copypasta är fair use här så får man passa på.

oskyldiga barn
Det finns ju rätt många barn som inte är oskyldiga som förtjänar guds vrede.
Alla barn som är uppväxta på platser där varken kristendomen/islam eller judendomen är stora ignorerar ju gud och förtjänar därför att brinna i helvetet i en evighet.

6Gud är oändligt god? Empty Sv: Gud är oändligt god? mån jan 25, 2010 11:10 am

riyamz

riyamz
Admin
Admin

jag ska återkomma med mitt synpunkt.

7Gud är oändligt god? Empty Sv: Gud är oändligt god? sön jan 31, 2010 1:21 am

OscarWilde

OscarWilde
duktig medlem
duktig medlem

riyamz skrev:jag ska återkomma med mitt synpunkt.

Du får gärna återkomma någon gång inom det närmsta året... Just saying; det finns de som väntar på svar.

8Gud är oändligt god? Empty Sv: Gud är oändligt god? sön jan 31, 2010 11:20 am

Andreas

Andreas
ny medlem
ny medlem

Håller verkligen med det som Oscar säger, det finns för mycket som inte kan förklaras hur det kan vara något gott.
Oscar tar också upp mycket av det som är anledningen till att jag inte tror på någon högre kraft, jorden, livet och allt skapades ut kaos av en slump, att det uppstod alls är inte ett bevis på att det finns en högre kraft eftersom det finns så många andra stjärnor och planeter där ute. Sannolikheten att de optimala förutsättningarna för liv uppstår att små, men med tanka på hur många ställen samma process som vårt solsystem gått igenom har utspelat sig på oräkneliga avtal ställen i universum så är det ändå väldigt tänkbart att det någonstans skulle komma en planet med de förhållanden som krävdes för att liv skulle uppstå. Vårt medvetande är bara en samling elektriska signaler mellan cellen i den organiska del av kroppen vi kallar hjärnan, inget som kan gå vidare när man dör och därför kan det inte finnas något liv efter detta.

9Gud är oändligt god? Empty Sv: Gud är oändligt god? mån feb 08, 2010 7:58 pm

OscarWilde

OscarWilde
duktig medlem
duktig medlem

OscarWilde skrev:Du får gärna återkomma någon gång inom det närmsta året... Just saying; det finns de som väntar på svar.

Allvarligt, hur går det?

10Gud är oändligt god? Empty Sv: Gud är oändligt god? mån feb 08, 2010 8:32 pm

riyamz

riyamz
Admin
Admin

Jag vet att jag har inte svarat jag ber om usäkt. Men jag är veldigt upptagen med raporten jag måste lämna in den snar. Jag lovar jag kommer och svara så fort jag kan!!!!!

Sponsored content

Till överst på sidan  Meddelande [Sida 1 av 1]

Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet