www.alla4.swedisforum.net
hej!!!
detta medelande tyder på att du är inte medlem med oss i detta forumet eller så du är inte inloggat. var vänlig och bli inloggat elle om du tänker dig bli medlem så är vi tacksam för det
mvh

Join the forum, it's quick and easy

www.alla4.swedisforum.net
hej!!!
detta medelande tyder på att du är inte medlem med oss i detta forumet eller så du är inte inloggat. var vänlig och bli inloggat elle om du tänker dig bli medlem så är vi tacksam för det
mvh
www.alla4.swedisforum.net
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

allt som handlar om ungdomar


Du är inte inloggad. Vänligen logga in eller registrera dig

sport och fritid.fotografering

Gå ner  Meddelande [Sida 1 av 1]

1sport och fritid.fotografering Empty sport och fritid.fotografering sön nov 08, 2009 7:04 pm

riyamz

riyamz
Admin
Admin

Fotografering

SPORT & FRITID. I den här textmassan ska jag dela med mig av mina erfarenheter jag har fått under min tid som naturfotograf. Att vara ute i naturen och fotografera har blivit allt mer populärt på senare tid, kolla bara på t.ex. Fotosidan eller liknande, det bara vimlar av naturbilder från både nybörjare och mer erfarna fotografer.

Vad är det då som gör att det är så roligt att fotografera naturen? Spänningen att hitta nya arter? Eller har man helt enkelt inte något annat att fördriva sin fritid med? Personligen tror jag att många vill ha en ursäkt att gå ut i skog och mark. Många tycker kanske att det är konstigt att gå ut utan att ha en plan på vad man ska göra, då kan det va skönt att ha kameran med sig, ha någonting att skylla på.



sport och fritid.fotografering Ta_b5af25877aa495e141c74ff2a0426656

Varför jag själv började fotografera vet jag inte riktigt, kanske var det så att jag helt enkelt följde mina morföräldrar när dom började, kanske för att fördriva tiden med något. Hursomhelst så gillade jag det och fortsatte, jag köpte en kamera och började på allvar. I början var det mormors katt som stod i fokus, efter det blev det småfåglar och änder. Nu efter mer än 4 år så vet jag vad jag gillar att fota, rådjur, fåglar och insekter.

En intressant bild

För att få andra att gilla bilderna krävs det att de är intressanta eller roliga att titta på, inget vardagligt tjafs som alla sett. Kanske kan det vara en björn som rider på ett rådjur, eller lite mer realistisk, en knivskarp blomma med en underbar bakgrund i vacker ljus. En insekt som gör något kul, eller kanske en fågel som landar på en kossa. Hur som helst så är det inte lätt att få en lyckad bild! Det krävs tålamod. En sak som många gör fel är att fota mitt på dagen mitt i solljuset, varför inte? JO! Därför att skuggorna blir hårda, det blir taskig kontrast. Det är bättre att fota tidigt på morgonen eller vid solnedgången. Fotar man tidigt på morgonen kan man få bonusen att det är dimma och daggigt gräs, snyggt! Vid upp och solnedgången kan man ta häftiga motljusbilder. Dock så är jag själv dålig på att gå upp på morgonen så det är sällan jag fotar i soluppgången, då är kvällen min räddning.

Givetvis går det att fota i dagsljus, det är dock svårare att få riktigt snygga bilder då, man måste träna mycket. Större djur som rådjur, björn, varg, älg går bra att fota på dagen, ljuset blir dock ofta trist och måste fixas till i datorn.



sport och fritid.fotografering Ta_7e7db838465932b789d6d8be46229065

Kameran

Många tror att en dyr kamera är extremt viktigt för att få bra bilder, gärna en kamera med 58 miljarder megapixlar. Det är dock väldigt fel! Blir bilden dålig så kan det bero på 3 saker, taskig ljus, motiv som sticker, och det vanligaste: Skit bakom kameran. Tar man en grymt oskarp bild bör man göra något av följande, behålla som minne eller ta bort! Publicera inte på fotosidan om det inte är något EXTREMT ovanligt du fotat!

Vi säger att du fotat en skalbagge som blev oskarp, du är grymt nöjd med skalbaggen för att det är första gången du fick med hela på en och samma bild. Vid denna situation så är det många som publicerar på fotosidan för att visa vad dom kan, sedan undrar dom varför ingen kommenterar, det är ju min bästa bild? Men, hur ska medlemmarna på fotosidan veta det? De har väl sett miljontals oskarpa skalbaggar? Det gäller att vara självkritisk även om det är svårt i början! När jag tittar på mina bilder jag publicerade 2004 förstår jag inte varför jag gjorde det. Bra kommentarer fick jag, men det berodde nog främst på att det inte var lika många naturbilder på fotosidan då!

Bildredigering

Bildredigering har blivit allt mer lättillgängligt, sidor som moderkeppet har gjort det lättare för folk med photoshop, gimp är gratis, youtube har bra guider om än taskig kvalité. En sak som jag irriterar mig på är att det finns fotografer som inte orkar eller inte vill behandla bilderna i datorn. Istället för att göra en bild bra så publiceras bilden med en halvtaskig jpeg kvalité med texten ”Bilden är HELT oredigerad!”. Vad gör det? Det är väl slutresultatet som räknas? Jag menar det är väl roligare att kolla på en riktigt snygg bild som är redigerad än att kolla på en taskig oredigerad bild? DIGITALA BILDER FRAMKALLAS I DATORN! Jaja det är min åsikt!



sport och fritid.fotografering Ta_ad6102a2f53786cb4b9bf37254a4c709

RAW

Raw är ett bildformat, raw är respekt, raw är klass! Många fotar i raw utan att veta varför, många tror att bilderna blir bättre i raw! Om du fotar i raw så är framkallning ett måste! Du måste helt enkelt redigera den i datorn! ”Läskigt” tänker antiredigerar partiet, skönt tänker de erfarna fotograferna, då slipper man kameran som redigerar fel!

Slutsats

Fotografering är kul, rogivande och spännande. En gnutta självkritik och lite redigering i datorn så kan det rogiva fler!

https://alla4.swedishforum.net

Till överst på sidan  Meddelande [Sida 1 av 1]

Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet