www.alla4.swedisforum.net
hej!!!
detta medelande tyder på att du är inte medlem med oss i detta forumet eller så du är inte inloggat. var vänlig och bli inloggat elle om du tänker dig bli medlem så är vi tacksam för det
mvh

Join the forum, it's quick and easy

hej!!!
detta medelande tyder på att du är inte medlem med oss i detta forumet eller så du är inte inloggat. var vänlig och bli inloggat elle om du tänker dig bli medlem så är vi tacksam för det
mvh
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

allt som handlar om ungdomar

Du är inte inloggad. Vänligen logga in eller registrera dig

Alkohol och ungdomar

3 posters

Gå ner  Meddelande [Sida 1 av 1]

1Alkohol och ungdomar Empty Alkohol och ungdomar fre dec 11, 2009 10:35 pm

riyamz

riyamz
Admin
Admin

UNGDOMAR OCH ALKOHOL

Unga personer under 18 år ska inte dricka alkohol. Det säger lagen. Men undersökningar visar att cirka 65 procent av ungdomarna i årskurs 9 redan är alkoholkonsumenter.

Killar dricker mer än tjejer, men tjejer dricker idag alltmer. Alkoholförgiftning ökar kraftigt bland de unga, framför allt bland unga tjejer.

Det finns de som tror att tonåringar som blir bjudna på öl och vin hemma lär sig hantera alkohol bättre än andra tonåringar. Detta är inte sant. Svenska studier visar att det är precis tvärtom. De ungdomar som får alkohol hemma dricker mer och löper större risk att få problem i framtiden.

För varje år alkoholdebuten skjuts upp minskar risken för ett framtida beroende med 14 procent. Dessutom har tonåringar svårare än vuxna att bedöma konsekvenserna av sitt drickande vilket gör att fulla tonåringar kan råka väldigt illa ut.

De flesta som hamnar i slagsmål är berusade. Risken för alla olyckor ökar, eftersom hjärnan inte fungerar lika bra som vanligt. De flesta som prövar narkotika första gången är berusade. Och de flesta tonåringar som har sex fast de egentligen inte vill, eller utan skydd, är berusade.

Så det finns all anledning för tonårsföräldrar att lära sig vad man kan göra för att ens barn ska börja dricka så sent som möjligt. Mycket görs idag för att få ungdomar att dricka mindre, och det är ju bra. Men det är också viktigt att komma ihåg att unga formas av vuxna, de gör som vuxna gör istället för som de säger.

Senast ändrad av riyamz den mån jan 25, 2010 8:18 pm, ändrad totalt 1 gång

https://alla4.swedishforum.net

2Alkohol och ungdomar Empty Sv: Alkohol och ungdomar tor jan 21, 2010 6:04 pm

Andreas

Andreas
ny medlem
ny medlem

Helt rätt.
var ett tag sedan jag hittade bra argument till mina anit alkohol förklaringar, detta hjälper bra Alkohol och ungdomar Icon_smile

Och måste bara säga det, alkohol är endast en belastning för samhället, håll er borta från det.

3Alkohol och ungdomar Empty Sv: Alkohol och ungdomar mån jan 25, 2010 1:48 am

OscarWilde

OscarWilde
duktig medlem
duktig medlem

Wow. Jag var inte övertygad första gången jag läste det men andra tog det!

4Alkohol och ungdomar Empty Sv: Alkohol och ungdomar mån jan 25, 2010 11:32 am

riyamz

riyamz
Admin
Admin

Hmmmmmm.

5Alkohol och ungdomar Empty Sv: Alkohol och ungdomar mån jan 25, 2010 7:05 pm

OscarWilde

OscarWilde
duktig medlem
duktig medlem

riyamz skrev:Hmmmmmm.

Bara skämta lite för du råkade posta det två gånger...

I alla fall. Jag tycker inte att man bör utsättas för några berusningsmedel förrän man är nånstans 18-21 eftersom risken för att bli beroende minskar väldigt mycket vid den introduktionsåldern.

Däremot kan vem som helst (har sett 10-12 åringar som dricker cider och rökar på t.ex. helsingborgsfestivalen) skaffa berusningsmedel och därför valde min pappa att lära mig dricka redan när jag var 14. Full var jag kanske första gången när jag var 15, med min pappa, men det var en bra upplevelse och han hade bra koll på mig. Tanken var ju att jag skulle lära mig nån gräns så jag inte hamnar i nån rännsten när jag dricker själv liksom.

Ingen är perfekt, jag har också blivit för full kanske 3-4 gånger vilket är minst 2-3 gånger för mycket, men jämfört med de som gränsar till alkoholism redan vid 18 års ålder och super sig fulla varje helg tycker jag att jag klarat mig rätt bra.

6Alkohol och ungdomar Empty Sv: Alkohol och ungdomar mån jan 25, 2010 8:05 pm

Andreas

Andreas
ny medlem
ny medlem

Jo, alla familjer är klart annorlunda.
Själv har jag aldrig haft någon positiv bild av alkohol i någon form och det är väll anledningen till mina åsikter på ämnet.
Men jag tycker ändå att det borde gå mot all logik att inta ämnen som cigaretter, alkohol och droger när man vet att det skadar kroppen.

7Alkohol och ungdomar Empty Sv: Alkohol och ungdomar mån jan 25, 2010 8:10 pm

riyamz

riyamz
Admin
Admin

Alltså jag kan aldrig tänka mig att röka eller dricka alkohol. Dem är bara förstörande och drabbar bara de svaga människor som väljer denna vägen för att kopla från de värkliga livet. Flesta som har problem i livet drogar eller är alkoholister.

8Alkohol och ungdomar Empty Sv: Alkohol och ungdomar mån jan 25, 2010 8:18 pm

riyamz

riyamz
Admin
Admin

OBS: jag märkte inte att jag har postat den 2 ggr. Tack oscar!

9Alkohol och ungdomar Empty Sv: Alkohol och ungdomar mån jan 25, 2010 8:35 pm

OscarWilde

OscarWilde
duktig medlem
duktig medlem

Andreas skrev:Men jag tycker ändå att det borde gå mot all logik att inta ämnen som cigaretter, alkohol och droger när man vet att det skadar kroppen.

Så, per definition, är det alltså okej att använda droger som INTE skadar kroppen?

Ett par droger som inte kunnat bevisa skada kroppen eller framkalla fysiska beroendesymptom. De kan dock orsaka psykiska problem:

Kat
Marijuana
LSD
Psylocybin (Svampar)

riyamz skrev:Dem är bara förstörande och drabbar bara de svaga människor som väljer denna vägen för att kopla från de värkliga livet. Flesta som har problem i livet drogar eller är alkoholister.

De flesta som har problem i livet tar droger eller är alkolister, men de flesta som använder alkohol eller använder vissa droger har inte problem i livet.

Förstår du min poäng?

10Alkohol och ungdomar Empty Sv: Alkohol och ungdomar mån jan 25, 2010 10:17 pm

Andreas

Andreas
ny medlem
ny medlem

En bra poäng Oscar, antar att jag borde sagt det mer precist.
Tycker det är dumt att inta något som skadar en själv, antingen kroppsligen eller mentalt.
Sen är ju ingen perfekt klart, finns alla möjliga varor där ute med ämnen som knappast kan ses som bra för kroppen som vi bara trycker i oss, jag också.

Sponsored content

Till överst på sidan  Meddelande [Sida 1 av 1]

Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet